Waarom
Er wordt wel eens mooi gezegd: “Verwachting is de moeder aller teleurstellingen”. Er wordt hier bedoeld dat je alleen maar teleurgesteld kunt zijn over iets waar je een andere verwachting van had. Bij Bouwbuur zijn we ervan overtuigd dat dit ook andersom werkt. Wanneer je iemand van tevoren voorbereid op bijvoorbeeld geluidsoverlast, dan heeft deze persoon geen verwachting van een stille dag. Daardoor is er meer begrip en kan de persoon ervoor kiezen om bijvoorbeeld toch een dag op kantoor te werken in plaats van thuis.
Na een rondgang langs diverse aannemers blijkt dat er nog veel gewerkt wordt met meldingen op papier. Als er overlast aanstaande is wordt er door de aannemer een briefje getikt en wordt deze bij de omwonenden door de brievenbus gegooid. Het nadeel daarvan is dat je niet voor elk type overlast een nieuwe brief wilt rondbrengen. Daarnaast kan een planning veranderen en klopt de afgegeven informatie niet meer.
Daarom biedt Bouwbuur een eenvoudige digitale manier om de buurtbewoners efficiënt van actuele informatie te voorzien. Dit kan verwachte overlast betreffen maar ook informatie over de algemene voortgang van een bouw- of infraproject.
Inzetbaarheid
Nieuwbouw
Er worden jaarlijks bijna 70.000 nieuwbouwwoningen gebouwd. Bij nagenoeg elke woning heb je vroeg of laat te maken met overlast voor de omwonenden. Er moet soms worden geheid, er wordt vaak beton gestort voor de fundering en er worden steeds vaker prefabpanelen gebruikt waardoor er een aantal dagen met een grote kraan gewerkt wordt op de bouwlocatie.
Renovatie
Bij renovatie van een enkele woning zal de overlast vaak meevallen. Wanneer er echter volledige huizenblokken of zelf woonwijken worden gerenoveerd, dan kan de overlast aanzienlijk zijn. De werkzaamheden vinden vaak plaats in oudere wijken waar de infrastructuur minder goed berekend is op groot materieel en waar veel mensen omheen wonen.
Infra
Regelmatig worden er wegdelen of kruispunten afgesloten om een nieuwe infrastructuur aan te leggen of om kabels of rioleringen te vernieuwen. Wanneer dit doorgaande wegen betreft zal een eventuele wegafsluiting vaak met borden worden aangegeven. Wanneer deze werkzaamheden echter in een woonwijk plaatsvinden dan zal de overlast voor omwonenden flink zijn. In dat geval is het nuttig en klantgericht om de bewoners actief te informeren.
Voor wie
Aannemer
Iedere aannemer die omgevingscommunicatie belangrijk vindt en vooruitstrevend is of wil worden op het gebied van automatisering. Je hecht belang aan een positief beeld van bewoners in de wijk waar jij bouwt en je wilt je positief onderscheiden in de branche.
Woningcorporatie
Als woningcorporatie beheer je vaak grote nieuwbouw- en renovatieprojecten. Je kunt vragen en klachten over het project tot het minimum beperken door actief te communiceren met de buurt. Dit zorgt voor een positievere stemming in de buurt en voor meer begrip bij overlast.
Projectontwikkelaar
Als projectontwikkelaar is het vaak de uitdaging om de buurt zoveel mogelijk te betrekken bij een nieuw plan. Door de burger invloed te geven op zijn of haar leefomgeving vergroot je het draagvlak en verklein je de kans op obstakels. Actieve informatievoorziening tijdens de bouw is hier een verlengstuk van. Je hebt hiermee ook nog eens een dikke plus bij eventuele aanbestedingen.
Overheid
Transparante informatievoorziening wordt steeds belangrijker. Gemeentes en provincies zien hier niet alleen de meerwaarde van in, het is in veel aanbestedingen zelfs een verplichting om buurtbewoners actief te informeren bij verwachte overlast. Je voorkomt hiermee verrassingen in de buurt en het aantal vragen wordt geminimaliseerd.
Wie zijn wij?
Jan de Vries
Als ervaren bouwbegeleider en voormalig mede-eigenaar van een bouwbedrijf was ik op zoek naar een manier om aannemers op een professionele manier te verbinden met de buurt. Daarom zijn we samen met de andere initiatiefnemers om tafel gegaan met Bouwbuur als resultaat.
Jan de Vries
Als ervaren bouwbegeleider en voormalig mede-eigenaar van een bouwbedrijf was ik op zoek naar een manier om aannemers op een professionele manier te verbinden met de buurt. Daarom zijn we samen met de andere initiatiefnemers om tafel gegaan met Bouwbuur als resultaat.
Rick de Vries
Als bouwbegeleider en student Bouwkunde vangt ik vaak negatieve geluiden op in buurten waar gebouwd wordt. “Hadden ze het maar even gemeld, dan wist ik het tenminste”, is een veelgehoorde opmerking. Van daaruit is het idee ontstaan voor Bouwbuur.
Rick de Vries
Als bouwbegeleider en student Bouwkunde vangt ik vaak negatieve geluiden op in buurten waar gebouwd wordt. “Hadden ze het maar even gemeld, dan wist ik het tenminste”, is een veelgehoorde opmerking. Van daaruit is het idee ontstaan voor Bouwbuur.
Peter Wierda
Als projectmanager en contentmaker weet ik hoe belangrijk het is om goed en duidelijk te communiceren. Bouwbuur maakt dit mogelijk voor aannemers, overheden en projectontwikkelaars. Met mijn achtergrond als softwareconsultant vertaal ik de klantwens naar de ontwikkelaar.
Peter Wierda
Als projectmanager en contentmaker weet ik hoe belangrijk het is om goed en duidelijk te communiceren. Bouwbuur maakt dit mogelijk voor aannemers, overheden en projectontwikkelaars. Met mijn achtergrond als softwareconsultant vertaal ik de klantwens naar de ontwikkelaar.
Alwin Deems
Als ondernemer en als mens hecht ik veel belang aan open communicatie. Daarom past de ontwikkeling van Bouwbuur perfect in mijn straatje en ben ik ervan overtuigd dat we hiermee een gat in de markt vullen. Ons doel is om aannemers hier bewust van te maken zodat Bouwbuur een begrip wordt in de aannemerij.
Alwin Deems
Als ondernemer en als mens hecht ik veel belang aan open communicatie. Daarom past de ontwikkeling van Bouwbuur perfect in mijn straatje en ben ik ervan overtuigd dat we hiermee een gat in de markt vullen. Ons doel is om aannemers hier bewust van te maken zodat Bouwbuur een begrip wordt in de aannemerij.